![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_ioLe_eCxffqJyqHAE1OG1DuMQrMfUWKZZB22or7AF9pnyRZ0QijBIKJj6SL67A-L-eS3zYuRf6fcybupOEe4em-laQKmBrGtfoVmmpGDmBcN0aLFDkXJLrwMOHJiN52ZV6NVZG2PGwvw/s200/criminal_justice_jurisprudence.jpg)
Bij rechtvaardigheid denken we al gauw aan misdaad en straf, rechtspraak. We vinden het met zijn allen rechtvaardig dat je gestraft wordt als je iets fout gedaan hebt. Als we het hebben over een rechtvaardige docent gaat het vaak om iemand die straf uitdeelt op een goeie manier: je krijgt straf als je het verdiend heeft en als twee mensen hetzelfde fout doen krijgen ze dezelfde straf. Hoe zwaar dit soort straffen moeten zijn, en of er factoren zijn die meegenomen moeten worden bij de veroordeling staat ter discussie, maar dat een andere keer. Rechtvaardigheid gaat niet alleen om misdaad en straf. Rechtvaardigheid gaat ook om een rechtvaardige verdeling. We kennen niet voor niets de weegschaal als teken voor rechtvaardigheid.
Om nu te kijken naar wat voor handelingen rechtvaardig zijn, moeten we eerst eens kijken wat we dan precies rechtvaardig noemen. Wat willen we rechtvaardig verdelen? Hoe doen we dat dan? Zijn er factoren die het rechtvaardig maken de een meer te geven dan de ander? Wie is verantwoordelijk voor het bewerkstelligen van die rechtvaardigheid? Is rechtvaardigheid überhaupt wel mogelijk?
Een mooie taak dus weer voor onze redactieleden, en misschien wil je hier zelf ook wel wat over kwijt?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten